Blog

Co všechno může ve vašem těle zlepšit power jóga. „Hlavně začněte cvičit a na nic nečekejte,“

5. 1. 2019

Více informací na: https://www.celostnimedicina.cz/co-vsechno-muze-ve-vasem-tele-zlepsit-power-joga-hlavne-zacnete-cvicit-a-na-nic-necekejte-rika-romana-klasterecka.htm#ixzz5blkWqED2

Kdybych si mohl dovolit být v úvodu tohoto článku více osobní a vybrat jedinou věc, která měla tento rok nejsilnější vliv na zlepšení mé vitality, byla by to powerjóga. Pokud začnete běhat, zlepší se vám například kardio, v posilovně síla a při klasické hathajóze pružnost. Powerjóga ale všechny tyto tři složky zdraví rozvíjí zaráz a souběžně. A ještě se vám do těla vyplavuje spousta euforických hormonů štěstí, endorfinů. A je to jóga, takže součástí je i správné dýchání, zklidnění, meditace. Vůbec nejlepší na powerjóze je to, že ji může začít cvičit i člověk oslabený, v horší fyzické kondici, začátečník: „Jóga pečuje o naše zdraví. Vede k harmonizaci organismu. V józe se nesoutěží, nezávodí, a proto je vhodná pro každého,“ vysvětluje Romana Klášterecká, kterou jsem přizval k poslednímu rozhovoru tohoto roku.

Romana Klášterecká patří k největším osobnostem jógy v České republice. Časopis Forbes zařadil nedávno její Happyoga studio v Brně, specializující se především na powerjógu, mezi šest nejluxusnějších jógových studií u nás. Romana se józe věnuje od roku 2002 pod vedením Vaška Krejčíka, později ji studovala i ve Vancouveru a Londýně.

Romana se také snaží i o propagaci jógy směrem k co nejširší veřejnosti. Brněnská unikátnost, kterou můžete zažít, když si uděláte o letních prázdninách do Brna výlet, je cvičení na hradě Špilberk. Probíhá jednou týdně a nejde ani tak o to, že je na toto cvičení volný vstup, ale především o zážitek – tolik lidí zároveň cvičit jógu hned tak někde neuvidíte. A ještě na sluníčku, a venku, na tak krásném místě. Ale pojďme k rozhovoru:

Romano, co vlastně nejvíce odlišuje powerjógu od pomalejší a známější hathajógy?

„Power jóga vznikla na podkladě hathajógy a aštanga jógy. Jedná se o dynamický styl jógy, která chce vědomě rozvinout sílu a podpořit sama sebe. Důležité je zde propojení dechu s pozicemi (ásanami) a vědomá koncentrace při jógové praxi. To vše s velikým respektem ke svému tělu. Powerjóga může být doprovázena dynamickou hudbou.

Hatha jóga je naproti tomu sled pomalejších lekcí. V pozicích setrváváme delší dobu. Pomalu se vracíme do výchozí pozice a mezi jednotlivými pozicemi mohou být chvilková uvolnění. I zde najdeme vědomé dýchání a koncentraci. Cvičíme pomalu, postupně, nenásilně, s klidným přístupem. Pozorujeme hodně své tělo a vnímáme výsledky cvičení a pokroky ve zvládání pozic.“

Jak začít, když někdo nemá s jógou žádné zkušenosti, nebo je ve špatné fyzické kondici?

„Hlavně ať začne a na nic nečeká! V každém jógovém studiu určitě dostane doporučení, které lekce jsou vhodné pro začátečníky, a potom záleží už na něm. Vždy je možné si cviky upravit, postupně zařazovat a v lekci si kdykoliv odpočinout.“

Je lepší seznámit se nejprve s hathajógou, a teprve potom přejít na powerjógu, nebo je podle vás lepší vrhnout se napřed na „power“? Nebo ještě jinak, zvládne powerjógu i začátečník?

„Velmi sporná otázka. Opět vše záleží na tom, jaký jste typ. Někoho by mohla pomalost hathayogy a její delší výdrže v pozicích odradit a třeba i pro začátek nudit. A pro někoho zase může být powerjóga moc dynamická – nebude si jistý v pozicích. Je vhodné lekce vyzkoušet a vybrat si tu svoji správnou jógu :-) Pod vedením zkušeného lektora zvládne power jógu i začátečník.“

Jaké jsou hlavní zdravotní účinky powerjógy?

„Cvičení jógy nám okamžitě přinese dobrou náladu a povzbuzení do života. Jógová praxe nám upravuje látkovou výměnu v organismu, podporuje trávící systém. Velmi pozitivní význam má pro krevní oběh, lymfatický systém a nervovou soustavu. Po určité době můžeme pozorovat celkové zklidnění a vyrovnání – jóga pomáhá ovládat náhlé afekty. V neposlední řadě můžeme pozorovat tvarování postavy, “zeštíhlení svalů”.

S pravidelnou jógovou praxí většinou přichází i změna jídelníčku - směrem k výběru zdravých, čerstvých potravin. Jóga se svými účinky je vhodná pro všechny věkové kategorie.“

Chápete jógu jenom jako fyzické cvičení, nebo je pro vás něčím víc?

„Jóga ke mně opravdu přišla jako super fyzické cvičení a přiznávám, že dlouhou dobu to tak zůstalo. S pravidelnou jógovou praxí pak přichází vše ostatní. Spojení dechu s ásanou a vše doplněno meditací - stačí krátkou. Často slýcháme, že praxe jógy je jednoduchá na podložce, ale těžší mimo podložku, což je pravda. Praktikování jógy nás vede ke zdraví a vnitřnímu zklidnění a to by se mělo projevit v našem jednání a chování.“

Ve vašem Happyyoga studiu se cvičí, mimo jiné, také asthanga jóga a lekce mysore. Jaké jsou jejich největší přednosti? Co vlastě „asthanga“ a „mysore“ jsou?

„Ashtanga jóga vlastně znamená osm stupňů na naší cestě jógy, tzv. Pataňdžaliho stezka jógy. Jsou to doporučení, prospěšná pro náš život:

  • První stupeň – jama - jsou etická pravidla, která zajistí, abychom žili v harmonii se svým okolím.
  • Druhý stupeň - nijama - je uplatňování zásad morálních, která udržují naše tělo a mysl v čistotě.
    (První dva stupně jsou východisko, na němž stojí celá jógová praxe.)
  • Třetí stupeň je ásana - fyzická praxe.
  • Čtvrtý stupeň představuje pranayama -  práce s dechem, energiemi.
  • Pátý stupeň je pratjáhára - odpoutání smyslů.
  • Šestý stupeň je dhárána – koncentrace. 
  • Sedmý stupeň -  dhjána – meditace.
  • Osmý stupeň samadhí - osvícení.

Ashtanga Vinyasa jóga je charakteristická přesně daným sledem pozic, které praktikujeme v určitém pořadí a ve spojení s dechem. Je rozdělena do 4 sérií, které se postupně učíme. Ideálně praktikujeme pravidelně, nejlépe 6x týdně s jedním dnem volna.

V Mysore praxi Vás vede učitel téměř individuálně a postupně Vás učí jednotlivé pozice, série a aspekty jógy. Délku praxe si určujete sami - dokud jste schopen spojovat dech a ásanu. Praxe Mysore je krásná v tom, že nás učí vnímat a respektovat své tělo ještě mnohem více.“

Vy sama provádíte jógovou praxi každý den? Jak často doporučujete pro udržení kondice, pružnosti a síly cvičit?

„Jógovou praxi v širším slova smyslu (Jama a Nijama) bychom měli praktikovat denně. Ásanám, dechu a meditaci se věnuji opravdu téměř denně. I „jógové minimum“, např. deset minut denně, je skvělé a díky za ně! Ale nechci dávat nějaké přesné doporučení, každý musí vyzkoušet sám…

Pokud chceme udržet pružnost, kondici i sílu, je vhodné kombinovat jógu s jinými sporty. Každý sport nás může obohatit v jógové praxi a naopak. Hlavně by nás měl pohyb stále těšit a přinášet radost.“

Blíží se Nový rok. Hodně čtenářů si bude dávat novoroční předsevzetí. Co byste jim poradila, aby u cvičení vydrželi co nejdéle, ideálně napořád?

„Začněte! Vyzkoušejte různé lekce, lektory – vyberte si toho svého oblíbeného, který vám bude příjemný a na jehož lekce se budete těšit. Najděte si pravidelnost. Radujte se z úspěchů a vnímejte své pokroky. Uvidíte, jak se po každé lekci budete cítit radostní, plní energie a dobré nálady.

Propojení s dechem se dostaví až po delší době. Ale ásanová praxe je velmi důležitá. Zdravé a pružné tělo = zdravá a pružná mysl. Časem si kupte něco pěkného na sebe na cvičení, ať se cítíte dobře a také vlastní podložku. Jsou to drobné radosti, které jsou doplňkem naší jógové cesty. Pokud Vás bude jógová praxe naplňovat, udělejte další krok a staňte se lektorem jógy a předávejte vaše zkušenosti a znalosti dál. Jóga není na chvilku, stane se součástí vaší životní cesty.“

Na závěr se ještě zeptám, jestli pozorujete v posledních létech nějaké nové trendy nebo zvýšený zájem o cvičení.

„Zájem o jógu určitě stále roste. Za tímto krásným slovem všichni hledáme klid, odpočinek a načerpání nových sil. Zatímco dříve klienti hledali zejména dynamické lekce, a tak trochu se “báli” zastavení v těch klidnějších, nyní je zájem o lekce dynamické a klidové vyrovnaný. A co mě těší snad nejvíce, je zájem o jógu u malých dětí, které sice přivedou rodiče, ale děti s námi chtějí pokračovat dál, což je ta nejkrásnější zpětná vazba.

Přeji všem čtenářům šťastné vykročení do Nového roku 2019, a pokud jste s jógou ještě nezačali, tak už neváhejte! Budete příjemně překvapení!“ 

Romano, moc Vám děkuji za rozhovor!

Více informací na: https://www.celostnimedicina.cz/co-vsechno-muze-ve-vasem-tele-zlepsit-power-joga-hlavne-zacnete-cvicit-a-na-nic-necekejte-rika-romana-klasterecka.htm#ixzz5bll7oP2U

Co jsou cookies?

Textové soubory, které internetové stránky ukládají na váš počítač nebo mobilní zařízení v okamžiku, kdy tyto stránky začnete využívat. Stránky si tak na určitou dobu zapamatují úkony, které jste na nich provedli, a preferencí (např. přihlašovací údaje, jazyka, velikost písma a jiné zobrazovací preferencí), takže tyto údaje pak nemusíte zadávat znovu a přeskakovat z jedné stránky na druhou.

Dalším používáním těchto stránek vyjadřujete souhlas s ukládáním souborů cookies. Více informací Méně informací